måndag 14 juni 2010

ensam i kupén

Tillbaka på kontors-stolen igen efter en superhärlig helg med min skatt! Dags att kicka igång en ny vecka. Är ordentligt trött idag, fick inte alls sova sådär mycket på nattåget som jag hade tänkt.

Det började med att jag hade blivit bokad i en vagn som inte fanns (redan där misstänkte jag att det här blir ingen bra natt). Fick tag i konduktören som bokade om mig på en ny plats, där jag till min stora förvåning fick vara ensam i hela kupén (brukar dela med fem stycken till). Jag är nu en van nattågs-åkare men också ganska mörkrädd. Kan ju låta skönt att få vara ensam i kupén, men jag vill gärna låsa om mig om jag sover själv. Öronproppar hade jag inte fått med mig den här gången heller, så det var mycket konstiga ljud som jag var tvungen att lyssna på och reda ut vart ifrån de kom innan jag vågade somna. Ibland är jag bra mesig, drömmer jag inte mardrömmar har jag lätt för att skapa otäcka senarier i mitt innan jag somnar(har ju läst om flera som blivit överfallna på nattåg, och sådant glömmer jag visst inte). Imorse däremot när vi rullade in mot Stockholm tyckte jag att det var hur skönt som helst att slippa dela kupé med andra.

Dags att koka kaffe. Mycket kaffe!

2 kommentarer:

  1. Har bara åkt nattåg två gånger, första gången fick jag en sådan där lyxig egen kupé, andra gången var det 5 sura tanter jag fick dela med. Gnällde för att jag störde, konstigt att det lät lite, jag fick inte tända lampan för dom och klockan var två på natten på sundsvalls station. Är man så sur ska man inte åka i delad kupé.

    SvaraRadera
  2. Nej det kan man verkligen inte! Kliver alltid på typ mitt i natten och man måste ju tända lampan, speciellt om man ska klättra högst upp i mörket. Det är nästan alltid någon som suckar över att det blev lite ljust :)

    SvaraRadera